Sunday, May 18, 2008

حاجات كده

أهداف الثورة
-----------
المبدأ الأول: القضاء على الاحتلال البريطاني وأعوانه من المصريين الخائنين عن طريق التصدي للقوات البريطانية المرابطة في منطقة قناة السويس.
المبدأ الثاني: القضاء على الإقطاع.
المبدأ الثالث: القضاء على الرأسمالية والاحتكار الشخصي.
المبدأ الرابع: بناء نظام يحقق عداله اجتماعية بين طبقات الشعب.
المبدأ الخامس: بناء جيش قومي قوي يستطيع التصدي للمؤامرات الأجنبية التي تهدف إلى إعاقة القوة العسكرية المصرية، كما يعمل هذا الجيش كدرع في مواجهة معارضي الثورة داخل الدولة.
المبدأ السادس: بناء نظام ديمقراطي سليم لمواجهة التشويه السياسي الذي حاول أن يمحو معالم الوحدة الوطنية.
قالوا لنا كده فى التاريخ
وعشان نحفظهم قالوا 3 قضاء و3بناء
ايه اللى اتنفذ من الاهداف دى غير القضاء على الاحتلال ؟
فين ال 3 بناء؟
سؤال يطرح نفسه :)
بلا هم
------------------------------------------------------
ظاهره
------
ظاهره غريبه لاحظتها الاسبوعين اللى فاتوا :)
سواقين التاكسى بقوا بيسمعوا اغانى بيئه بيئه بيئه :)
وفى اغنيه مشهوره اوى ببقى هموت من الضحك وماسكه نفسى بالعافيه وانا فى التاكسى
المطرب بيطرب وبيقول مش عارفه ايه فيما معناه يعنى : بصيت لنفسى فجاه .. لقيتنى كبرت فجأه (بردو) ..تعبت من المفاجأه
مفجأه فجائيه يعنى.. لا وخدوا بالكم من السجع فى فجأة ومفاجأه
الاغنيه دى مشهوره فى التاكسيات ولما ركبت ميكروباص سمعتها ده غير الموتوسيكلات الصغننه اللى طالعه الايام دى عندنا وراكبين عليها عيال كده بتاع 13 او 14 سنه ومشغلين اغانى و الصوت عااااااااااالى اوى
المشكله انى ظبطت نفسى بغنى الاغنيه دى :))
----------------------------------------------------------
يوم الاضراب
------------
فاكرينه؟.. الاضراب الاولانى مش بتاع 4مايو ده.. المنصوره مكنش فيها اضراب بالمعنى يعنى
يومها روحت الكليه لان النتيجه كانت هتظهر اولا
وثانيا لان كان فى محاضرة باطنه ودكتور الباطنه بياخد الغياب وملوش فى الاضرابات يعنى :)
اذا كان يوم اضراب اساتذة الجامعه لقيناه جاى من 8الا10 وقاعد فى المدرج :)
وقالنا بصريح العباره كده (انا خوفت ياولاد) الوزير مشدد لازم نحضر
المهم يعنى كان فى مواصلات عادى جدا.. الميكروباصات كانت قليله شويه لكن التاكسيات تقريبا كانت معقوله
وليا زمايل كانوا جايين من الزقازيق ودمياط والمطريه وعادى كان فى مواصلات على حسب ماقالوا
فى محلات كانت فاتحه
وفى محلات كانت فاتحه نص فتحه كده عشان لو حصل حاجه تقفل بسرعه يعنى
ومعظم الموظفين بتوع الكليه كانوا موجودين
الوحيد اللى غاب وحسينا بغيابه وكنا هنقتله كلنا
موظف فى الضمان والجوده :)
كانت النتيجه محجوبه على النت.. عشان كانوا طالبين مننا استبيان عن الدكاتره ومكناش عملناه
وبعدين قولنالهم خلاص نعمله بس فين الموظف عشان كل طالب له باسورد ورقم يدخل بيه ؟
قالوا لنا غايب :)
حبكت يعنى يعمل اضراب وهو الوحيد اللى يعمل
وعلى فكره معظم اللى قعد فى بيته كان خايف يخرج .. مش مضرب بمزاجه يعنى
هما بيقولوا الاضراب نجح
بس انا مش شايفه حاجه حصلت
كل حاجه زى ماهيا
------------------------------------------
السيد الوزير المحافظ
--------------
بصراحه احسن حاجه حصلت ان المحافظ اللظيظ بتاعنا اتشال
كان فاضحنا فى كل حته .. ال مش عارفه الاطفال فى ارحام امهاتها بتبايعك ياريس وشعب الدقهليه يبايعك ياريس
ولا حد بايع ولا حد كلمه اصلا ولا داسله على طرف
المحافظ الجديد لسه بشايره مطلعتش اوى غير شوية حركات قرعه كده معرفش هو المسؤل عنها ولالا
يافطه فى كل حته وبين كل يافطه واختها يافطه تانيه وكلها جمل مكلبظه كده
نعم للحوار... ولا لهز الاستقرار
وحاجات من هذا القبيل
وكل ده اتحط قبل اضراب 4مايو اللى كان هيتعمل يعنى وفشل طبعا
واتشال تانى بعد شويه
وهيصه بقى وكله بيبارك ويهنى
ومش عارفه المهندز المحاسب الاستاذ يهنىء السيد الوزير المحافظ على ثقة سيادة الرئيس فيه
وتلاقى المهندز اللى بيهنى ده كان اصلا متصور مع المحافظ القديم وكانوا زى السمن ع العسل يعنى
مات الملك عاش الملك
انا بتغاظ اوى من الشعارات دى

14 comments:

Anonymous said...

يااااه! من زمااااان أوي مسمعتش عن أهداف الثورة دول... أول ما قريتهم، كأني لسه كنت حافظهم إمبارح...

Foxology said...

الثورة ....

انا فاكر انى اخر مرة قريت ولا سمعت الكلام ده كان فعلا فى التاريخ ايام اعدادى تقريبا ... الله يرحمك يا جمال ويرحمك يا نجيب ... ما علينا تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن
-----
التاكسيات واغنية انا مش انا

انا كمان ظبطت نفسى بغنيها من كام يوك وانا واقف قدام المراية بحاول احلق دقنى :))

-----
الأضراب

انتو النتيجة بتطلع ع النت ؟ اللهم لا حسد احنا كنا بنجيبها من البوفيه بتاع القسم حضرتك وبعد محايلة وفلوس بالعبيط بتطلع
------
المحافظ الجديد

احمدو ربنا انه مقالكوش زى محافظ حلوان محدش يتصل بعد 9 بنام بدرى :))

تحياتى :)

Eno said...

ياااااااااااه يانوسه انتي كتمه في قلبك وشايله من ايام الثوره
طب كنتي قولي :))

الاغاني دي بأه بقيت ادمان وياسلام بأه لو تسمعي (علي ياعلي) حاجه اخر قبهه وربنا هستريا علي طوووووووول

كل لها :))
سلام ياقمر

مصطفى محمد said...

سلامو عليكو

نوسة تعود بقوة لتخبط في جميع الحلل

حلة أهداف الثورة الحقيقة فاضية .. و ده لأن الاحتلال جه تاني تاني بس من مصريين و الباقي طبعا لم يتحقق

حلة الاغاني .. أقول مندهشا: هو انتو لسه موصلتكوش "العبد و الشيطان" ولا وصلت و حل محلها جديد؟

حلة الاضراب .. لا يا نوسة لا اتفق معكي خاالص .. دي حلة مبشرة جدا .. ولو ان اللي فيها لسه ني .. ده كون ان الاستاذ جه بناء على طلب الوزير ده في حد ذاته انجاز .. اقصد ان في ناس خافوا في الحكومة .. و بجد القاهرة كانت فاضية في اماكن كتيير

حلة المحافظين .. الرجاء نزع الغطاء و القاء محتويات هذه الحلة من أقرب شباك و يا حبذا باكابورت

:)

Empress appy said...

آآآآآآآآآآآآآآآه انا اسف انا بقالى كتير مجتش عودا حميدا وابراهيما واسماعيلا وبتنجان يا احلى دكتورة
انما ايه حصص التاريخ والنشره الزعبوبيه دى ههههههههههه
لا بجد انا خلاص جالى احباط يا اختاه من بدرى

Unknown said...

الثورة؟ ايه المصطلح الغريب ده وعندك حق الاضراب الاولانى او التانى مجابوش نتيجة بس الاولانى كان باين حبتين على المنصورة صحيح الناس فتحت بس الناس كتير منزلتش وناس مفتحتش محلاتها

وقبل ما امشى سلام لكل أهل المنصورة وش الجيش والاستاد وأنا وأنت
سلام

دكتورة سنان said...

هنا وهناك
فعلا انا بردو كنت نسيتهم ولما قريتهم افتكرت ايام زمان :)
نورتنى :)
------------------------------
فوكس
عقبال مانقول الله يرحمك ياحـ .. ولا بلاش :)
-------
هههههههههههههه دى الاغنيه دى وباء :))
------
هههههههههههههههه اه بتطلع ع النت وبعدين مش حاجه حلوه اوى ماهو بنشترى كارت ب2جنيه ياعم :) والنتيجه احيانا بتتحط غلط يعنى ممكن تبقى ناجح ع النت وفى الحقيقه انت مش ناجح :)
------------
هههههههههههههههههه لا محافظ حلوان ده ابدع بصراحه مااروعه :))
----
نورتنى :)
------------------------
اينووووو
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
اه يااختى كاتمه وشايله وببعبع بقى :))
كل ده تاثير امتحانات خدى بالك :)
ادعيلىىىىىى :)
نورتينى :)
----------------------------
مصطفى محمد
هههههههههههههههههههههه هو انا بخبط فى الحلل اوى للدرجه دى :))
اتفق معاك بالنوسبه لحلة المحافظين جدااااااااااا :)
وباقى الحلل متفقه بردو :))
والله انا جوعت على سيرة الحلل :)
نورتنى :)
-------------------------------
آآبىىىى
هههههههههههههههههههههههههههه
انا مش بقولها بهدف الاحباط خالص ابدا ابسليتولى :)
دى شوية تفاريح :)
نورتينى :)
--------------------------------
ايمن بدر
اهلا اهلا اهلا بأهل المنصوره :) نورت ياافندم بس اشمعنى الاستاد وشارع الجيش بس يعنى ياعم :)
بعدين انا نفسى اعرف فين شارع الجيش ده بجد:(
فى يافطه مكتوبه عند مكتبة مبارك (ش الجيش) بس هو فين بقى نفسى اعرف :)
اصل انا اعرف ان الشارع ده اسمه الجمهوريه ولاايه
المهم نورتنى :)

كلام على بلاطة said...

طبعا عظمنا فكرة القضاء على المواهب
والقضاء على الشرفاء
والقضاء على الفكر الابداعى
وبنينا
السجون والمعتقلات
بنينا الاوهام والخرافات
بنينا الكوسة والمحسوبية
نقول تانى

Unknown said...

لا يا دكتورة نوسة
ش الجيش يبدأ من المحافظة لغاية الإستاد ويمتد بعد كده لسندوب واخترته لأن بيتنا هناك بقى يعنى منطقتنا
ومتزعليش يا ستى احلى سلام لكل اهل المنصورة وشوارعها وحواريها وعطفاتها ومراكزها اللى مليانة مطبات
تحياتى

شريف طلال said...

ميه ميه الفقرات دى
بسميها عندى حقن
هههههههه
بس حقنك بتوجع اوى و فى الجون يا نوسه
تسلمى
شكراً ليكى و تحياتى

Mona Shereif said...

ازيك يا داكتوره نوسه
وربنا وحشانى جدا جدا
ايه يا عم النيو لوك الجامد ده
بصراحه مش قادره اوصفلك احساسى لما بشوف البلوج المقلم ده بس جميل والله
وانتى مش خبطى فى حلل وبس
لا ده انتى قلبتى المطبخ خاااااالص
ربنا يزود حاجاتك اللى كده دى

انا بدعيلك والله بس اوعى انتى تنسينى فى الدعاء احنا اخوات فى النضال قصدى المذاكرة
لاحسن والله الحالة متدمرة على الاخر

يارب نجحنا يارب ووفقنا فى حياتنا ياااااارب

الإتربي اللولبي said...

بالنسبه للثورة أعتقد اننا محتاجين ثورة على الثورة

بالنسبه للأغاني البيئه الطحن زي ( ف الأول جرجرتك .. من خيبتك خدرتك .. و بقيت تلعب بوكر .. و بتشرب جون ووكر ) أظن مالهاش حل غير تنضيف وداننا زي ما بينضفوا ( عفوكم ) البكابورتات

بالنسبه ليوم الإضراب أفتكر كل الشعب لازم ينضرب قفا لكل مواطن

بالنسبه للمحافظ ...... و شكرا

أرجو الزيارة و التعليق

سلام عليكم

Unknown said...

مفيش جديد ولا ايه؟

دكتورة سنان said...

كلام على بلاطه
عندك حق والله ياافندم
لنا الله
نورتنى ياافندم
------------------------
ايمن بدر
الله ينور عليك زى مانورتنى كده:)
والله مع انى من المنصوره بس بتوه فيها وبيبقى منظرى وحش اوى ادام خطيبى اصله مش من المنصوره وعارف اكتر منى:)

----------------------------
شريف طلال
يااااه اهلا وسهلا يافندم فيييينك
اه صحيح انا اللى مكنتش باجى:)
نورتنى ياشريف من تانى :)
-----------------------------
ساعات ساعات
بجد النيولوك عاجبك يعنى ولامجامله :(
لو عاجبك اتفضليه والله ياجميل:)
ومتقلقيش انا بدعيلك والله ربنا ينجحنا كلنا يااااااااااااااارب
نورتى ياعسل :)
------------------------------
الاتربى اللولبى
عندك حق والله .. بس انا مشاركتش فى الاضراب غصب عنى كانت النتيجه هتظهر فياريت تعفونى انا من القفا ده :)
انا جايه حالا ياافندم مدونتك :)
نورتنى الشويه دول :)
-------------------------------
ايمن بدر
انا جيييييييت اهو وكتبت بس بوست عاطشفى :)