Sunday, May 25, 2008

حبى الاول

ولأن معظم قصص الحب تفشل كالعاده وتنتهى بجرح عميق ...قد يظهر الحزن فى اغنية حزينه (سابنى وراح)او (ياقلبى خبى لا يبان عليا ويشوف حبيبى دموع عنيا) او يبدو فى كم المناديل الورقيه التى تستعملها بطلة القصه , وكأنها انتهت لتوها من تقطيع طن بصل .. ثم تدريجيا تكتفى من شراء المناديل لافلاسها ربما.. وتذوب الذكريات وتأخذ ركنا مهملا فى اغوار عقلها
وقد تكون الذكرى مجرد شىء لايذكر فالجروح عادة ماتترك ندبه ولكن بعضها يشفى دون ان يشوه مكانه
لماذا هذه المقدمه ؟ لاننى سعيده .. فأنا قد شاهدت معظم قصص صديقاتى العاطفيه وأحيانا كنت اتمنى ان أصبح مثلهن .. أحب شخص ما ويحبنى هو أيضا .. ولكن بعد ان رأيت معظم القصص تنتهى بالاكتئاب والبكاء وعدم الرغبه فى مواصلة الحياه ..حمدت ربى كثيرا على ماكنت فيه
وقررت ان احتفظ بمشاعرى لشخص واحد .. لن اهدر منها شيئا .. فكل واى احساس جميل بداخلى هو ملك له فقط
ملك لحبيبى المجهول وقتها.. ولذلك اتذكر عندما قالها لى وهو مرتبك (عاوز اخطبك) فجأه انتقل من خانة صديق إلى خانة حبيب
لم يقل لى (بحبك) مثلا
ولكن لأنه مثلى يحتفظ بمشاعره لامرأه واحده فقط ..انتظر حتى اعطيه ردى ليقولها
خجول هومثلى واعشق خجله وارتباكه
يقينى بأننى اول امرأه فى حياته يجعلنى اشعر بنشوه ليس لها حدود
حبى له فاق كل توقعاتى .. وحبه لى يجعلنى ملكه
يكبرنى هو بعدة شهور ليس الا .. تحديدا 6شهور و12 يوم
ولكنى اعتبره طفلى المدلل
فقط مايسعدنى هو اننى اجعله سعيدا
ولا اخفى عليكم .. بمجرد أن أراه اشعر بالسكينه والهدوء ..وحنانه يغمرنى
من يرانى وانا معه يستوقفنى وتنطلق الجمله التى اعتدتها (انتى مالك حلوه اوى كده النهارده؟) مع العلم اننى لااغير شيئا فى مظهرى ..لا اضع مكياج فهو لايحبه ولا اعرف انا كيف اضعه من الاساس
ربما لانه يشعرنى اننى ملكه بالفعل وعندها تزداد ثقتى فى نفسى ويظهر جمالى
فقط كل مااعرفه اننى احبه واحب كونى جميله فقط لان هذا الجمال سوف يسعده
انا بحبك اوى يامحمد
ربنا يحفظك ليا يـــارب

12 comments:

Foxology said...

ماشاء الله لا قوة الا بالله الله اكبر ربنا يحفظكم لبعض ياااارب ويكملكم على خير ان شاء الله :)

معزوم انا واينو على الفرح ولن نقبل بأقل من سندوتش شاورمة دجاج وكان بيبسى :))

Eno said...

ماشاء الله عليكم يانوسه بجد ربنا يحميكم ويحفظكم لبعض

ويكملكم علي خير

تعرفي اني حاسه في كلامك كأنك بتتكلم عليه انا وفوكس

انا كنت كده برضه بحب شخص اوووووي بس بالنسبالي مجهول لسه مش عارفه

كنت بضايق لما بشوف البنات غيري سابت فلان وارتبطت بفلان وفلان سابها وهي بتروح عند دكتور نفساوي تتعالج كنت بحس انها بجد بتظلم نفسها اووووي في الاول وبعدين بتظلم الشخص اللي هترتبط بيه بقيت عمرها اللي طبعا لسه مش لقياه لانها مش هتلاقي حاجه تديهاله وسط الجروح اللي جرحتها لنفسها لما مش حافظت علي مشاعرها لشخص واحد !

بس كنت حاسه اني لو شوفته هاحس اني اعرفه من زمان وكنت بحوش له كل احساس حلو جوايا لحد لما جه فوكس بأه واللي مستخبي بأن :$:$

موضوعك حلو اووووووووي
وانا مليش دعوه عاوزه زي فوكس بأه سندويتش شاورمة دجاج وكمان بيبسي ها بس

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

ربنا يسعد أيامكم ويكملكم علي خير
نادرة علي فكرة حكاية الراجل الخجول دي وحتة انك تبقي اول واحدة في حياته ده شيء أجمل
ربنا يوفقكم يارب

Empress appy said...

ننوسه ربنا يخليكوا لبعض يا رب
المهم موضوع الاغنيه طبعا مش بينفع احط لكى الكود هنا اعملى بحث على جوجا على مدونة اسمها اتعلم اتنور دى هتلاقى فيها الطريقه لو عرفت تبعتى ليه ميلك ممكن ابعت لكى الكود من عندى على طول يا قمر

عين فى الجنة said...

دكتورة نوسة لازم احضر الفرح واشرب الشربات قريبا انشاء الله

Mona Shereif said...

اه يا قلبى يانى

الله يجمعكم على خير يارب

سبحان الله من كام يوم كنت بفكر انى هعمل موضوع بس على 3 بوستات
وعلى فكرة مرتبط بموضوعك ده
بس مش عارفه اعمله دلوقتى ولا استنى لما الناس تخلص امتحانات وتفوووووووووق
انتى ايه رأيك يا ننوسه؟؟؟
عموما ردى عليا وشوفى اعمله امتى

ربنا يبارك لكم يارب

Unknown said...

ياه بجد ربنا يباركلكم ويحميكم ويخليكم لبعض
وهنيالك يا عم محمد نوسة الننوسة
ملحوظة: دلوقتى عملنا جربو على الفيس بوك لمدونى الدقهلية هنكتب فيه موضوعات ونناقش أفكار ونحاول ننظم لقاء ادبى ان شاء الله بين مدونى الدقهلية لو تحبى تشاركى ادخلى على جروب dk-blogger فى الفيس بوك
وشاركى مستنيينك

رحــــيـل said...

ربنا يهنيكوا ببعض

على فكره نتى كده صح جدا
وكلامك وتفكيرك ومبدأك ده بجد احسن من اى حاجه تانيه
واسلم وضع بجد
ربنا يكرمكم
ده لينك جروب مدونين الدقهليه ياريت تشاركى معانا الفكره لسه جديده ياريت تنضمى معانا

http://www.facebook.com/group.php?gid=18252776335

مصطفى محمد said...

سلامو عليكو

امتي حنقول بارك الله لكما؟
ربنا يديم اللي بينكما

:)

دكتورة سنان said...

فوكس ,اينو ,المفقوعه مرارتها ,آآبى
استاذ راجى,ساعات ساعات ,ايمن بدر
رحيل ,مصطفى محمد
ميرسى على تعليقاتكم الجميله بجد وربنا يسعدكم انتوا كمان يااااارب :$
وطبعا طبعا طبعا ان شاء الله معزومين بس انا اتجوز بس كده وهعزم كل مصر ان شاء الله :))

وهيبقى فى بيبسى وشاورمه ومش بعيد يكون فى سجق :))
_____
بالنسبه لآآبى
ميرسى ياقمر انا خلاص فهمت اللى قولتيه ولقيت مدونة اتعلم اتنور وعملت الاغنيه :)
ميررررررسى اوى :)
-----
بالنسبه لايمين ورحيل : انا سجلت خلاص فى الجروب:)
-----
بالنسبه لساعات ساعات
اكتبى يابسبوسه لو عندك وقت وهنقرا متقلقيش :)

dodda said...

:O)

Unknown said...

تحيتي
ياريت تشرفيني بزيارة كريمة لمدونتي
أسعد بذلك كثيرا سأنتظر لمساتك على المدونة تحيتي
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/